THIS IS NOT AN EXIT

Mat Collishaw’ın “THIS IS NOT AN EXIT” sergisi üzerine deneme’dir.

14 February 2013 – 30 March 2013
London

Kapılarını 2010 yılında sanatseverlere açan Londra merkezli BLAIN/SOUTHERN Çağdaş Sanat Galerisi, 2013 yılı şubat ayında, “Genç İngiliz Sanatçılar” grubunun ünlü isimlerinden 1966 doğumlu Mat Collishaw’ın “THIS IS NOT AN EXIT”  sergisine ev sahipliği yaptı. Amerikalı yazar Bret Easton Ellis’in, Wall Street’in doyumsuz ve aşırılıklarla örülü ekonomi kültürünü eleştiren ünlü romanı “Amerikan Psycho”da yer alan bir cümleden esinlenerek ismini koyduğu sergisinde Collishaw, insanoğlunun sonu gelmeyen açgözlü tüketim hırsını ve bu hırsın geri dönüşü imkansız durumlara yol açışını irdeliyor.

Elysium

Seyircide ilk bakışta modern soyut resme dair izlenimler bırakan büyük boyutlu tuvaller, dikkatli incelendiğinde lüks ve aşırılıklarla sarılmış yaşamların klişelerini /kültlerini barındıran moda ve magazin dergilerinden çıkma reklam görsellerine işaret etmeye başlıyor. Söz konusu dergilerden koparılmış sayfalar, katlanmış ve tekrar açılmış halleriyle farklı işlevlere araç olduklarını belli ediyorlar. Bir bakıma hasara uğrayan-tekrar işlevsel hale gelen ve tekrar hasar kazanan görüntülerle yüzleşiyoruz. İzleyiciyi bu ikinci boyuta ustalıkla taşıyan eserler, bir katman/boyut daha açarak, bizleri uyuşturucu tüketimini içinde barındıran eğlence âleminin atmosferine hapsediyor. Katlanıp tekrar açılan bu dergi sayfalarının kıvrımlarında kalmış/birikmiş beyaz toz parçacıklarını fark ettiğimizde, eserleri içerik olarak bir üçüncü boyutta sorgulamaya itiliyoruz. Makro bir görsel planlamadan söz edebileceğimiz kompozisyonlar, tuvallerin büyük boyutlarının da etkisiyle bizi duyusal anlamda sarmalayıp etkisinden kurtulmak için çaba sarf etmemiz gereken bir durumda bırakıyorlar. İnsanın, heyecan uyandıran sansasyonel görüntülere olan hassasiyetlerini çalışmalarının merkezinde sorgulatmaktan kaçınmayan Collishaw, bazı tuvallerde dergi sayfaları yerine boş/resimsiz/düz kağıtları kullanarak, eserler arasındaki ritmi düşürmeden bu tavrı diri tutmayı beceriyor.

Install-Shot_3

Gözleme dayalı bir hazırlık sürecine dair ipuçlarını hissettiğimiz ve detaycı bir kurmacanın örneklerini gördüğümüz seri’de kâğıt kıvrımları da, bizi bir bakıma Gilles Deleuze’nin “Kıvrım” (The Fold) isimli kitabında ortaya koyduğu teoriye sürüklüyor. “Dünya” diyor Deleuze “sıkıştırılmış bir mekân ve zamanda durmaksızın oluşan kıvrımların ve yüzeylerin vücut bulmuş halidir.” Barok sanatının da en önemli belirtisi olan “sonsuza giden kıvrımlar” Collishaw’ın eserlerinde kendi deyimiyle “İngiltere’nin içinde bulunduğu mali krize ayna tutan”  metaforlara dönüşüyor.

(Bu denemede Blain Southern galerisinin sergiyle ilgili basın bülteni kaynak olarak kullanılmıştır.)
Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s